2012-03-07

What is UP? (Del 3: OPTICS och definitioner)

I höstas när jag arbetade med Niklas Asker på serieromanen The City of Ember passade jag på att skriva, tänka och spekulera om och på mitt nästa större serieprojekt. Jag har sedan jag själv gav ut min samling serienoveller No Worries på egen hand våren 2010 tecknat väldigt mycket serier, men de har alla varit för antologiprojekt eller med andra och nu ville jag ge mig på mitt nästa, hundra procent egna projekt. Tanken var från början att göra något litet och enkelt innan jag gav mig på ett längre serieromanprojekt för första gången men landade någonstans mitt i mellan.

Optics kommer bli 40 - 50 sidor lång i svart och vitt och är på gränsen till för kort serieroman. Jag letade efter den rätta definitionen för begreppet serieroman på internet men kunde inte hitta någon bra svar. Många kanske hade kallat serien en serienovell, om inte annat för att jag publicerar den själv på egen hand utrustad med en skrivare och en enorm mängd papper, men det spelar ingen roll egentligen.

Jag har kommit lite drygt halvvägs med tecknandet av historien, de som har läst mina tidigare serier kommer känna igen sig (kanske inte jämfört med min barn och ungdoms-serie Nikodemus, men i övrigt...). Jag kommer garanterat uppdatera bloggen med mer bilder och dylikt från arbetet med serien under den kommande dryga månaden jag har kvar innan den behöver vara klar!

OPTICS kommer vara färdigt och redo i tryckt pappersformat till Stockholms internationella seriefestival 2012  som går av stapeln den 26 - 29 April i, just det, Stockholm. Förhoppningsvis ska den publiceras som en digital variant också, jag undersöker mina alternativ as we speak, stay tuned! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar