2012-03-05

What is UP? (Del 1!)


Okej, jag har faktiskt inte bloggat på ett bra tag men jag har den perfekta lösningen för att göra alla nöja! Den kommande veckan ska jag inte bara maratonteckna en serienovell med titeln "samma", Jag ska också publicera ett inlägg om dagen för att på något sätt hinna ikapp mig själv och visa att jag faktiskt inte bara har slappat runt och mys-tecknat-med-en-gosig-katt-i-knät den senaste månaden. Lika mycket för er läsare som för mig.

Första inlägget kommer nu!

ANGOULEME 2012
Jag har nästan uteslutande hört om hur enormt stor seriemässan i den lilla franska byn Angouleme egentligen är. Men hypen stämde. Angouleme var inte bara enormt stort, vad som skilde den från andra var att vi råkade befinna oss i ett land som faktiskt uppskattar tecknade serier. Det tog emot något fruktansvärt när vi skulle gå på planet och flyga hem till Malmö via Köpenhamn, tillbaka till lilla Sverige där serier är så litet att man måste ha en tillhörande liten lupp för att ens se branchen. Men det fanns också en liten tanke om att; kan fransmännen borde väl vi svenskar kunna gilla serier vi också!

Förutom att vi var där med C'est Bon Kultur deltog jag också i en utställning under festivalen med temat Europa. Jag fick i uppgift att göra en serie om Euron, utöver de riktlinjer arrangörerna hade förberett med karaktärer, bakgrunder, teman osv. Det var snabba ryck och jag gjorde de fyra sidorna de behövde från scratch på en helg, men det var kul att göra och minst lika kul att se det färdiga resultatet under festivalen (Har bara några suddiga bilder från min profil, bilder från själva serien kommer snart!)
















Jag jobbar just nu med en resedagbok från festivalen som är tänkt att publiceras i ett kommande nummer av serietidskriften bild och bubbla! Jag har velat testa mig på serierepotage tidigare men aldrig riktigt hittat någon möjlighet. Det är roligt men svårt att hitta rätt gräns mellan vad som kan vara kul kontra intressant. De tidigare resedagböckerna och repotagen som publicerats i Bild och Bubbla har ju verkligen varit lite av varje men det är ett kul verktyg! Jag ska låta reserepotaget tala för sig själv och mig när det är färdigt!

Jag uppdaterar självklar med datum osv när jag vet mer om när, hur och var man kan hitta utgåvan jag är med i!

Okej, det räcker för ikväll nu, mer imorgon!

/ Anders




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar